Blessurepreventie

Sport en [herhaald] blessureleed horen niet bij elkaar. Een blessure neemt het plezier weg van de sportbeleving.

Veel blessures zijn te voorkomen door het nemen van de juiste maatregelen zoals materiaal keuze, persoonlijke hygiëne, voeding, voldoende nachtrust en een verantwoorde trainingsopbouw waarbij aandacht is voor de balans tussen belastbaarheid en belasting.

Voorkom een blessure

Het is belangrijk om een gezond lichaam, gezond te houden kortom voorkomen is beter dan genezen.

Warming Up programma’s

Het belang van een goede warming up wordt helaas vaak onderschat dan wel onjuist uitgevoerd. Een sportactiviteit aanvangen vanuit een koude start is echter vragen om problemen en kan leiden tot onnodig blessureleed …lees meer

Voor een aantal sporten zijn er specifieke warming up programma’s ontwikkeld:

  • Voetbal warming up programma ontwikkeld door de FIFA
  • Hockey warming up programma van de Hockeybond, ook als App beschikbaar

Blessures, herstel en sporthervatting

blessure preventie sportverzorgingHerhaald blessureleed voorkomen start met het goed in beeld krijgen van de oorzaak om vanuit daar gerichte stappen te zetten naar herstel.

In overleg met uw behandelaar of na herstel van een blessure kan hervatting van een trainingsprogramma worden ondersteunt door middel van sportmassage, taping, bandagering en/of aanvullend advies …lees meer

  • Tips en de verzorging van sportblessures
  • Overzicht van blessures en aandoeningen, met hersteloefeningen
  • Sportbraces bij instabiliteit, overbelasting en ter ondersteuning bij herstel

Verwijsmogelijkheden

  • Podotherapeut voor het verhelpen van problemen met voeten, knie, heup of onderrug
  • Fysiotherapie voor behandeling en uitgebreide oefenprogramma’s
  • Sportarts voor sport medisch advies en keuringen
NB voorgaande tips en aanbevelingen zijn geen vervanging van medisch advies, raadpleeg uw (huis)arts of behandelaar bij acuut letsel, blessure of het vermoeden van een medische aandoening.

Terug → Sportmassage